استفاده از شورایاری ها برای مردمی کردن پیشگیری از جرم

 همیاب 24 اولین سامانه استعلام و اطلاع رسانی کالا های ( سرقتی):ردیابی موبایل،ردیابی لپ‌تاپ، موبایل پیدا شده،لپ‌تاپ گمشده،تبلت گمشده

معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضاییه با بیان اینکه بهترین کانون برای مردمی کردن پیشگیری از وقوع جرم، استفاده از ظرفیت شورایاری‌هاست گفت: ما دسترسی و ارتباط با مردم نداریم و شما زمینه استفاده مردم از این کارشناسان را فراهم کنید.

محمد باقر الفت عصر چهارشنبه در نشست مشترک با مرتضی طلایی نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران و دبیران شورایاری مناطق 22 گانه تهران، افزود: اجرای برنامه های پیشگیری از وقوع جرم و تولید فرهنگ پیشگیری به عنوان اولویت اول معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه است و در طول 6 سال این امر در این معاونت به خوبی انجام شده است.

** سالانه ده‌ها هزار سرقت در کشور انجام می‌شود

وی ادامه داد: در کشور سالانه ده‌ها هزار سرقت انجام می‌شود و اگر نتوانیم جلوی همه آنها را بگیریم، حداقل با پیشگیری از وقوع جرم جلوی برخی از آنها را بگیریم و یک پله پایین‌تر، اگر بتوانیم نرخ رشد جرم را هم کاهش دهیم، در کار خود موفق بوده‌ایم.

الفت با بیان اینکه می‌خواهیم از ظرفیت شورایاری‌های شهر تهران برای اجرای برخی از برنامه‌های پیشگیری از وقوع جرم استفاده کنیم، افزود: در چند سال گذشته تلاش کردیم فرهنگ پیشگیری از وقوع جرم را وارد جامعه کنیم و در ادبیات خود از آن استفاده کنیم.

وی ادامه داد: امروز شاهدیم که مدیران عالی کشور از پیشگیری می‌گویند و فرهنگ و ادبیات آن در جامعه تولید شده و همه به این نتیجه رسیده‌اند که زمانی به این امر بی‌توجهی شده و جرم رشد کرده و اکنون توان مقابله با آن را ندارند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با بیان اینکه مردم باید سرنوشت خود را تعیین کنند، افزود: اگر ما موفق شویم مردم را از حالت بی تفاوتی خارج کنیم و آنها را در تعیین سرنوشت خود دخالت دهیم می‌توانیم به موفقیت در پیشگیری از وقوع جرم دست پیدا کنیم.

وی افزود: راهبرد تعریف کردن و حکم دادن تا زمانی که وارد جامعه نشود و مردم عامل آن نشوند تأثیری نخواهد داشت و اگر بخواهیم برنامه‌های فرهنگی را درون جامعه ببریم راهکاری وجود ندارد مگر اینکه این امر توسط شورای شهر و شهرداری انجام شود.

الفت تأکید کرد: انصافا کار دقیق و فنی در شورای اسلامی شهر تهران انجام شده و ظرفیت بزرگی برای ایجاد امنیت و حفظ امنیت بوجود آمده و این مساله بواسطه وجود همین شورایاری های مناطق شهر تهران است.

** شورای شهر تهران مردم را به عرصه مدیریت کشور وارد کرد

معاون قوه قضاییه گفت: کار هوشمندانه در شورای شهر تهران این است که مردم را به عرصه مدیریت کشور وارد کرد و به دلیل این که تهران نماینده‌ای از کل کشور است، تأثیر خود را خواهد گذاشت.

وی با اشاره به ظرفیت‌های ایجاد شده در 354 محله شهر تهران توسط شورایاری‌ها، اظهار کرد: این محلات به عنوان سرپل اتصال حاکمیت به جامعه است و اگر می‌خواستیم به طریق دیگری مردم تهران را به سرخط اجرای برنامه‌های پیشگیری از وقوع جرم بیاوریم کاری سخت یا غیرممکن بود.

** اجرای برنامه « کنترل خشم»

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضاییه گفت: ما برنامه‌ای داریم به نام « کنترل خشم» و تلاش ما در این برنامه این است که افرادی که در منازعات شرکت می کنند، خشم  را کنترل کنند. برای این کار متخصص و اساتیدی داریم و شما می‌توانید با برقرار کردن کلاس‌های آموزش کنترل خشم و دعوت افراد به این کلاس‌ها از این اساتید استفاده کنید.

وی با بیان اینکه ظرفیت اجتماعی را موضوع اجرای برنامه های خود قرار داده‌ایم، افزود: شما دبیران شورایاری‌های مناطق 22 گانه تهران با استفاده از ظرفیت مساجد، سرای محله و تکایا در زمینه اجرای کلاسهای آموزشی ما را یاری کنید.

الفت افزود: ما در برنامه‌های خود فکر کردیم، علل وقوع جرم را مشخص کردیم ولی دسترسی و ارتباط با مردم نداریم و شما زمینه استفاده مردم از این کارشناسان را فراهم کنید.

** نقش بسیج امروز در کشور تعیین‌کننده است

معاون قوه قضاییه گفت: بسیج به عنوان بازوی اقتدار نظام این توان را دارد که به عنوان یکی از اعضای کارگروه شورایاری‌های محله به عنوان نیرویی برای پیشگیری از وقوع جرم عمل کند و ما می‌خواهیم از این وضعیت مقتدرانه، آگاهانه و دلسوزانه در راستای اجرای برنامه های خود استفاده کنیم و آسیب‌های جامعه را کاهش دهیم.

طلایی: باید همه دستگاه‌ها و نهادها قوه‌قضاییه را در پیشگیری از وقوع جرم یاری کنند

در ادامه این جلسه مرتضی طلایی نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: در قانون اساسی قوه‌قضاییه به عنوان اصلی‌ترین نهاد پیشگیری از وقوع جرم است، اما باید همه دستگاه‌ها و نهادها این قوه را در اجرای این امر مهم یاری کنند و قوه قضاییه بیشتر وظیفه راهبردی داشته باشد.

وی افزود: از سال گذشته به طور جدی در امر مردمی کردن پیشگیری از وقوع جرم وارد شدیم و با همکاری معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه تفاهم‌نامه ای امضا شد و تمام ظرفیت خود را برای این کار در اختیار این معاونت قرار دادیم.

طلایی با بیان این که باید برای مسئولیت‌پذیر کردن مردم قدم برداریم، افزود: بخش مهمی از مشکلات ما در پیشگیری از وقوع جرم آشنا نبودن مردم به وظایف و قوانین و مقررات است. اگر از طریق آموزش مردم را به وظایف خود آشنا سازیم، بار سنگینی از قوه قضاییه برداشته‌ایم و به افزایش امنیت اجتماعی و کاهش آسیب‌های اجتماعی کمک کرده‌ایم.

عصر روز چهارشنبه نشست معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با مرتضی طلایی نایب رییس شورای اسلامی شهرتهران و رییس شورایاری های مناطق 22 گانه با حضور شورایاری های محلات شهر تهران و با موضوع نقش شورایاری‌ها در شناسایی و اصلاح آسیب‌های اجتماعی محلات در ساختمان معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه برگزار شد.

 سامانه همیاب 24 میزان آگاهی خریداران را در زمینه انواع خرید کالاهای دیجیتال دارای شماره سریال افزایش می دهد و خریداران حدالامکان می توانند به شناخت کالاهای شبه دار دیجیتال اقدام نمایند و در آینده کسی دچار این تخلفات خرید و فروش کالاهای شبهه دار نگردد. این اقدام موجب کاهش خرید و فروش کالاهای دیجیتال شبهه دار در بازار می گردد.


نوشته شده در تاریخ 1395-04-12