اسرار بازی پوکمون گو

 همیاب 24 اولین سامانه استعلام و اطلاع رسانی کالا های ( سرقتی):ردیابی موبایل،ردیابی لپ‌تاپ، موبایل پیدا شده،لپ‌تاپ گمشده،تبلت گمشده

به گزارش Survey Monkey، پوکمون گو با پشت سر گذاشتن آمار میانگین تعداد بازیکن های روزانه بازی Candy Crush Saga، حالا به پرطرفدارترین بازی موبایل تاریخ ایالات متحده آمریکا تبدیل شده است. همچنین به خاطر ماهیت وابسته به جی پی اس بازی، پیش بینی شده که بتواند رکورد استفاده از دیتای مسیریابی گوگل مپس را هم بشکند، طوری که این استفاده از خود اپلیکیشن نقشه گوگل به طور مستقیم هم بیشتر باشد.

اما دلیل محبوبیت بازی پوکمون گو چیست؟

محبوبیت این بازی را شاید بتوان در وهله نخست بیشتر از تکنیک، به موجودات و کاراکترهای آشنا و نوستالژیک آن مربوط دانست؛ انیمیشنی پرطرفدار که در دهه ۱۹۹۰ طراحی و عرضه شد و بسیار موفق بود. برخلاف بازی‌های پیشین که کاربران هیچ تحرکی نداشتند، بازی موبایلی پوکمون گو(Pokémon Go) آنها را وادار به جنب و جوش می‌کند تا کل شهر را برای به دام انداختن هیولاهای کوچک و دوست داشتنی زیر پا بگذارند و همین یک امتیاز بزرگ برای این بازی محسوب می‌شود. یک بازی ویدئویی قدیمی که به کمک تلفن هوشمند و واقعیت افزوده(VR)، جان تازه‌ای به صنعت گیم بخشید.
این بازی، نخستین استفاده محبوب از واقعیت افزوده محسوب می‌شود و دوربین تلفن هوشمند، GPS و سنسورهایی خاص، بازی را اداره می‌کنند. کاربران در این بازی گوشی را به دست می‌گیرند، با کمک نقشه گوگل، در شهر به جست وجو می‌پردازند و به محض نزدیک شدن به هر یک از این موجودات خیالی، گوشی آنها با ویبره هشدار می‌دهد و پس از پرتاب کردن توپ مجازی به سوی آنها، این موجودات به دام می‌افتند.

آیا این بازی تهدیدی برای امنیت ملی است؟

دکتر سید رضا موسویان در ابتدای برنامه گفت و گوی فرهنگی رادیو گفت و گو بازی پوکمون گو را محصول مشترک کشور آمریکا و شرکت های گوگل و نینتندو دانست و گفت: بازی پوگمون گو با استفاده از تکنولوژی واقعیت افزوده طراحی شده است. شخصیت پوکمون در گذشته توسط انیمیشن سازان ژاپنی شخصیت پردازی شده است و کسانی که از ابتدا اهل بازی های آتاری یا کنسول هستند به خوبی این شخصیت را میشناسند و برای آن ها آشنا است.

این بازی در کشور چین ممنوع اعلام شده و روسیه آن را سرویس جاسوسی آمریکا خوانده اما در ایران توانایی مقابله با این بازی وجود ندارد و به طور حتم جایگاه خاصی در بین افراد پیدا خواهد کرد پس بهتر است که هر چه سریعتر سواد رسانه ای برای این بازی افزایش پیدا کند.

شرط نصب این بازی دسترسی شرکت نیتندو به تمام اطلاعات کاربران است که اغلب افراد در همان ابتدا آن را می پذیرند. مشکل دیگری که دارد این است که چون دراین بازی چندین عکس همزمان از یک مکان با کیفیت خوب گرفته می شود در نتیجه امنیت مکان های نظامی و امنیتی کشور به خطر می افتد.

دکتر صدیقه ببران عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد گفت: از آنجایی که این بازی هنوز در ایران رواج پیدا نکرده و همه گیر نشده است باید به صورت شفاف یک سری اطلاعات در اختیار کاربران قرار داد. چرا که پیش بینی می شود این بازی رغیب جدی شبکه های اجتماعی شود. پوکمون گو یک نوع تلفیق دنیای واقعی با دنیای مجازی است که علت محبوبیت و جذابیت آن هم همین است.
وی تاکید کرد: در این بازی القائات ذهنی فرد از فضای مجازی یکباره به فضای حقیقی وارد می شود و وارد ناخوداگاه او می شود که این موضوع بسیار خطرناک است لذا باید با دقت روی آن مطالعه ی کارشناسی انجام شود.

اتفاقات جالب و عجیب و غریب

به نظر می رسد بعضی مردم در حین انجام بازی سر از جاهای عجیب و غریب درمی آورند.به‌عنوان مثال دو مرد حین بازی از بلندای یک صخره به داخل اقیانوس سقوط کردند. تعدادی تصادف رخ داد، آن هم فقط به خاطر این که افراد حین رانندگی، همزمان به دنبال هیولا بودند. یک جوان جستجوگر چاقو خورد و عده‌ای نیز مورد دستبرد سارقان قرار گرفتند.

اما کار به اینجا ختم نشد. مردم مشتاق بی‌خبر از آنچه در دنیای پیرامون‌شان در جریان است، به جستجو می‌پردازند. در واقع آنها در این گونه مواقع تنها به صفحه گوشی خود خیره شده‌اند و خبر ندارند قدم به کجا می‌گذارند. همین امر باعث کشف چندین جسد شد، اجسادی که معلوم نیست آیا قربانی همین بازی شده‌اند یا خیر؟

به‌عنوان مثال دختر جوانی حین بازی، موفق به کشف یک جسد شد. «شایلا ویگینز» (Shayla Wiggins) دختر نوزده ساله که همراه مادرش تعطیلات تابستانی خود را در یک پارک تریلر می‌گذارند، به شبکه خبر «County 10 News» گفت زمانی که برای پیدا کردن هیولا به منابع آب طبیعی رفته بود، با جسد مردی مواجه شد. او که در اطراف پل قدم می‌زده با جسمی شناور روی آب روبرو و با نگاهی دقیق‌تر متوجه شد این جسم در واقع جسد غرق شده یک مرد است.

اما این تنها یک نمونه است. در خبری دیگر سه زن که به دنبال کشف هیولا در «پارک سن دیه‌گو» (San Diego park) بودند، موفق به کشف جسدی شدند که در میان بوته‌ها افتاده بود. بنابر بررسی‌های صورت گرفته توسط پلیس محلی، مرگ او به دلایل طبیعی رخ داده است، هر چند تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه دارد. مورد مشابه دیگری نیز از پیدا شدن یک جسد شناور در پارک نیو همپشایر خبر می‌دهد. البته در این میان اخبار خوبی نیز به گوش می‌رسد. به‌عنوان مثال دو مرد حین بازی موفق شدند در دستگیری یک کودک آزار به پلیس «سونوما کانتی» (Sonoma County) کمک کنند.

آیا بازی پوکمون گو برای مغز مخرب است؟

بارن هولتز می گوید: هنگامی‌که شما در جریان این بازی از خانه خارج می‌شوید و بیرون می‌روید در همان زمان بازخوردهای این بازی را متوجه خواهید شد و مغز شما تا حدی پیش می‌رود که نمی‌تواند فرق بین واقعیت و اوهام در بازی و دنیای واقعی را تشخیص دهد. این درست مثل توهم است. شما می‌دانید که در اشتباه هستید و این چیزها غیرواقعی هستند؛ اما بخش بزرگی از مغز شما آن را به‌عنوان یک واقعیت قبول می‌کند.

هرچند هنوز نظریه این دانشمند در حد تئوری است و برخی با آن مخالفت کرده‌اند اما نکته مورداشاره در این تحقیق به‌شدت مهم است و کاربران علاقه‌مند به این بازی باید به این موضوع توجه کنند که تأثیر بازی‌های اعتیادآوری همچون پوکمون گو یا کلش آف کلنز بر روی مغز درنهایت مخرب خواهد بود.


نوشته شده در تاریخ 1395-05-16